Utmaningar för marknadschefen

Marknad är ju ett brett begrepp. Och inte minst marknadsföring. Till frukostkaffet idag satt jag och läste igenom senaste nyhetsbrevet från Resumé. De hade bland annat tagit fram resultat från undersökningar genomförda med marknadschefer. Föga förvånande är det de digitala frågorna som orsakar mest oro. Det är ju också ett begrepp med ett enormt omfång och det är inte för inte det uppstår förvirring. Vart skall man lägga sina resurser egentligen? Sociala medier? Google? Internt? Externt?

Det här med att rusta sin inhouse-avdelningen med personal som blir digitala experter är svårt. Det är svårt att underhålla kompetensen på medarbetarna då utvecklingen går så otroligt fort. Här tror jag att det är bättre att jobba med extern personal som kan hålla sig mer ajour. Det är kostsamt med de utbildningar och event som krävs. Dessutom innebär det ju också mycket tid från arbetet – och tid är ju pengar.

Vad gäller kanalval tror jag att mixen är det bästa. Vart är dina kunder? Troligtvis på fler ställen en ett, eller hur? Fundera på det och sätt budgeten därefter. Jag jobbade en del med med Google ads alingsås på mitt förra jobb. Alla är ju på Google, så är det någon kanal som är given, skulle jag säga att det är den. Vi hade många exempel på företag som dubblerade sin konvertering med små ekonomiska medel.

Men mitt slutgiltiga råd här är att ta hjälp av en expert och undvika att mixtra själv. Det krävs mycket kompetens och det är för tidskrävande att sätta sig in i på egen hand för att det skall kunna bli lönsamt.

Sitter på kontoret nu och provkör min nya 3D-skärm. Det gäller ju att vara först med det senaste som man brukar säga. Ganska nöjd faktiskt, det blir en speciell känsla även när man jobbar med de dagliga arbetsuppgifterna. Jag inbillar mig att jag blir mer effektiv, men det är nog mer mitt sätt att motivera den lilla prislappen som följde med skärmen.

Nä, nu är det dags att sätta upp lite utvecklingsmål för 2019. Vilka event har ni bokat upp för våren?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *